top of page

Helgen

Som jag skrev i föregående inlägg så begav jag mig i helgen upp till Falun och Västerås tillsammans med punkakungen Jeppe ”Slang” för att köra två deltävlingar i cx-cupen (CX-Pokalen). På lördagen var det Hagströmska CX Pokalen i Falun som gällde. En publikvänlig bana belägen i området kring regementet med en massa svängar och en lång löptrappa. Kylan slog emot oss när vi klev ut ur bilen och vi var mer sugna på att sitta kvar i värmen än att ge oss ut och cykla. Men det var bara att bita ihop och ta på sig de kläder man hade med sig och försöka få upp värmen. Omkring 15 personer till start i elitklassen denna dag för att köra de 60 minuterna. Jag hamnade i sista startled eftersom jag inte kört något tidigare i denna cupen. Starten gick och det blev trångt in i första sväng. Jag hamnade bland de sista och där höll jag mig resten av racet. Finns väl inte så mycket mer att berätta än att jag gav det jag hade för dagen men att jag saknade en del teknik och fart för att kunna avancera i fältet. Det var lite för mycket svängar och igångdrag för att banan skulle passa mig. Slutade 11:a.


Nya tag på söndagen. Efter övernattning i Borlänge begav vi oss till Västerås på förmiddagen. Hade sett en del bilder och filmklipp på förhand och visste att det var en hel del sand som väntade i Groopencross som tävlingen hette. Banan var belägen i en stor sandgrop runt en liten sjö/damm. Regnet hängde i luften när vi anlände och det var typiskt crossväder. Efter ett varv på banan kändes det som att denna banan skulle passa mig lite bättre än den i Falun. Lite tyngre bana med lite längre raksträckor att sitta och trycka på. Fanns även en ganska lång sandbacke, ”Mördarbacken”, som inte gick att cykla hela vägen upp utan man fick hoppa av ungefär halvvägs och springa resten vilket skulle ta ut sin rätt. Jag var osäker på hur kroppen skulle kännas efter ett hårt race dagen innan. Det var lite manfall i startfältet denna dag då flera föranmälda inte kom till start så det var därför ganska gott om plats i starten och jag kom i väg hyfsat. Snabbingarna i täten fick en ganska stor lucka redan på första varvet och fältet var utdraget redan då. Jag hamnade med Slangen och Jakob Björklund och vi låg och fightades i några varv om plats 6-8 innan vi fick en liten lucka till Jakob. Jag fick efter ett tag även en lucka till Slangen men han kom ikapp mig i den långa löpbacken. Jag fortsatte köra på och försökte hålla uppe tempot och han fick släppa lite igen ganska snart. Jag började se mig om efter de som låg framför. Konstaterade att de var en bit före och efter ett tag att jag även tappade lite mot dem på varje varv. Så fick koncentrera mig på att inte göra några misstag och hålla undan bakåt. Var lite orolig att Slangen skulle komma med en rökare på de sista varven men det gjorde han inte utan jag kunde hålla undan och bli 6:a i mål. Ett OK race från min sida och en kul bana.

Lite bilder:

Lördag:

Foto: Niclas Brus

Söndag:

Foto: Jonas Wiking

Nästa race blir i Stockholm den 22 oktober följt av Uppsala dagen efter.


bottom of page