top of page

En kall cx-helg

En ny cykelcrosshelg har passerat. UCI-race i Stockholm på lördagen och en deltävling i CX-pokalen i Uppsala på söndagen stod på programmet. Båda dagarna bjöd på riktigt crossväder, eller novemberväder om man hellre vill kalla det för det, 5-6 grader och regnigt. Stockholmstävlingen gick på Norra Djurgården vid Stora Skuggan och bestod av en ganska snabb och lättåkt bana som gick mestadels på gräs. Det passade mig ganska bra. Eftersom det var UCI-klass på tävlingen var det ett starkt startfält på plats med de flesta av de bästa svenskarna och även en del utlänningar, framför allt norrmän och danskar. Jag fick starta ganska långt bak och var bland de sista ut från startrakan. Kunde börja avancera lite när vi kom ut på gräset efter ungefär halva varvet och hade efter några varv plockat en del placeringar men gör då en riktig ”juniorvurpa”. Det har börjat regna och banan har blivit lite halare än innan. Jag bromsar för hårt så att bakhjulet glider undan vilket gör att jag lägger mig. Glider en bit på gräset och gruppen jag nyss kört om passerar mig. Jag får börja om igen men kommer snart ikapp igen. Känner mig stark på rakorna och försöker köra hårt där för att få de andra att lida. Efter ett tag har vi blivit en mindre grupp på 6-7 personer som slåss om platserna 12-18. Tempot skruvas upp på sista varvet och gruppen splittras. Jag lyckas tillslut ta mig in på en 15:e-plats vilket jag får vara hyfsat nöjd med i det starka startfältet.


Söndagen startade med regn men väl framme vid banan hade det avtagit. Detta var första gången jag körde Uppsalacrossen. Banan var belägen vid en skidanläggning en bit utanför Uppsala och var betydligt mer teknisk än banan dagen innan. Den innehöll två partier där man körde sicksack på skrå nerför två olika backar där framför allt det ena var ganska lurigt då det var rejält halt i de lutande kurvorna. Jag gjorde en kass start trots att jag denna dag hade en bra startposition och var snabbt nere bland de sista i fältet efter några kurvor. Jag tappade en del på de tekniska partierna och hade heller inte samma tryck som dagen innan på de mer lättåkta partierna. Förmodligen var jag sliten från dagen innan. Kämpade på så gott det gick och tog mig i mål i alla fall men mycket mer var det inte denna dag. Verkar ha lite svårt med att köra bra två dagar i rad för tillfället. Förra cx-helgen var jag starkare på söndagen men denna helgen var det tvärtom. Får se om det släpper till kommande race. Två veckor till nästa tävlingshelg som är 5-6 november i Eskilstuna och Täby innan det är dags för SM i Eksjö helgen därefter. Hoppas kunna inviga min nya Allebikecross nu i veckan.

Lite bilder från lördagen:


bottom of page