top of page

Slutet närmar sig

Ja, slutet på årets cykelsäsong för min del. Inget värre än så alltså. Till helgen bär det av neråt Malmö för att köra två stycken crosstävlingar. Sista deltävlingen i CX-Pokalen på lördagen och näst sista deltävlingen i SWE-cup på söndagen. Sista deltävlingen i SWE-cup går 14 januari och den kommer jag nog att köra men jag ser ändå denna helgen som ett avslut på årets cykelsäsong.


För att hoppa tillbaka lite så har två tävlingshelger avklarats sedan förra inlägget. Helgen 5-6 november var jag i Eskilstuna och Täby och körde två deltävlingar i CX-Pokalen. Inge succé resultatmässigt och känslan var lite småseg. Till på söndagen hade det dessutom kommit snö på natten och banan var rejält hal på några ställen vilket gjorde den svårkörd. Helgen därefter var det dags för SM i Eksjö på lördagen. Dagarna innan kände jag mig lite småförkyld och var lite orolig att det inte skulle bli någon start. Jag missade långlopps-SM i MTB i september p.g.a. förkylning så det hade varit surt att missa ytterligare ett mästerskap detta år. På lördagen var jag lite snuvig men kände mig i övrigt OK så jag beslutade mig för att köra och begav mig till Eksjö. Eksjö CK hade fått till ett grymt arrangemang och både banan och stämningen runt omkring den höll hög klass. Under loppet kände jag mig stark och fick till ett bra race och slutade 8:a. Den nya cykeln från Allebike kändes riktigt rapp och gjorde bara den att jag höjde mig en klass kändes det som. Gjorde mitt bästa cx-race hittills denna säsong och även på söndagens SWE-cup-tävling (Sjöängscrossen), som även den gick i Eksjö, körde jag bra och fick till en 6:e-plats. Den gör att jag nu ligger 5:a i SWE-cup inför helgen som kommer.


Men i helgen vankas det hårt motstånd då flera av de bästa svenskarna kommer till start samt att det ryktas att även några av de bästa danskarna dyker upp. Formen känns bra men jag gissar att det kan bli svårt att upprepa resultaten från Eksjö i den hårda konkurrensen.


bottom of page